Nieuws
Yes we Tan!! 22 Mar 2012
De afgelopen jaren werden we vooral gewaarschuwd voor de zon. Hierbij werd geadviseerd om de huid goed in te smeren en tussen 12:00u en 15:00u uit de zon te blijven. Toch wordt nu steeds duidelijker dat de zon helemaal niet zo schadelijk is. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat matige blootstelling aan de zon zelfs goed voor het lichaam is. KWF Kankerbestrijding raadt ook op haar website aan om korte tijd onbeschermd in de zon te gaan, omdat dit onder andere het risico op bepaalde vormen van kanker verkleint. Positieve berichten als deze komen in de media dan ook steeds vaker voor en natuurlijk hopen wij dat dit ook effect zal hebben op het gebruik van onze ‘kunstmatige’ zon, waarvan men immers altijd kan genieten.
In de bijlage vindt u een interessant artikel over blootstelling aan de zon dat gisteren in de Spits! is verschenen.
U kunt het artikel ook lezen door op de volgende link te klikken: http://www.spitsnieuws.nl/archives/entertainment/2012/03/yes-we-tan
Wellicht kunt u deze informatie in uw voordeel gebruiken.
Online Opgaveformulier/Maandlijst 30 Jan 2012
Vanaf nu kunt u ook online uw opgaveformulier naar ons zenden hier vind u de formulieren waaronder het online formulier .
Zonlicht en een vitamine D-rijk dieet verminderen het risico op borstkanker met tot 43 procent 01 Jan 2012
Onderzoek onder 70 000 vrouwen laat zien: beslissend daarbij is een
voldoende hoge dosis UV-B-straling. Dieet en voedingssupplementen hebben
slechts een ondersteunende functie
Veldhoven, 20 juni 2011 (SRF). Regelmatige blootstelling aan zonlicht en een vitamine D-rijk
dieet verminderen het risico om borstkanker te ontwikkelen met ongeveer 32 tot 43 procent.
Doorslaggevend daarbij is een voldoende hoge dosis UV-B-straling. Een vitamine D-rijk dieet
- zoals vis, zuivelproducten, eieren en bepaalde soorten olie - en voedingssupplementen
kunnen het effect van zonlicht weliswaar versterken, maar alleen hebben ze weinig invloed
op het ontstaan en de progressie van borstkanker. Tot deze conclusie komen onderzoekers
van het Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (INSRM) - het Franse
Nationale Instituut voor Gezondheid en Medisch Onderzoek in Parijs - in een onderzoek,
gepubliceerd in het vakblad “Cancer Epidemiol Biomarkers”.
Voor hun onderzoek observeerden de wetenschappers over een periode van tien jaar
ongeveer 70.000 vrouwen. In deze periode werden 2.871 gevallen van borstkanker
gediagnosticeerd. Volgens het onderzoek hebben vrouwen die in zonnige gebieden wonen,
zoals de Provence, en die vitamine D-rijk eten, een zeer veel lager risico op borstkanker dan
vrouwen die zich minder aan zonlicht blootstellen, die in gebieden met weinig zonlicht leven
en die via hun voeding of voedingssupplementen minder vitamine D opnemen.
"Een hoge dosis vitamine D door zonnestralen en voeding is noodzakelijk om een voldoende
beschermend effect voor borstkanker te verwezenlijken. Deze waarde is echter voor
vrouwen in noordelijke landen zeer moeilijk te bereiken, aangezien het zonlicht daar niet
sterk genoeg is om voldoende vitamine D voorziening te waarborgen", luidt de slotconclusie
van de onderzoeksgroep. Na de menopauze, zo vervolgen de wetenschappers, is het veel
moeilijker om het beschermende effect van de combinatie van zonlicht en vitamine D rijk
voedsel te verwezenlijken.
Zonnebank goed of slecht? 25 Jan 2012
Op onze download pagina kunt u diverse artikelen en onderzoeken vinden die aantonen dat het normale gebruik van de zonnebank niet schadelijk hoeft te zijn. U kunt dit gebruiken als extra informatie voor uw klanten mbt. het gebruik van de zonnebanken.
UV-licht gaat tekort aan vitamine D tegen 17 Jan 2012
Een pilotstudie bewijst dat een gebrek aan vitamine D door regelmatige behandeling
met uv-licht kan worden verholpen
Veldhoven, 17 januari 2011 (SRF) In de wintermaanden, als het ultraviolette licht van de zon te zwak
is om de opbouw van vitamine D via de menselijke huid te stimuleren, dreigt er in het lichaam een
acuut gebrek aan vitamine D te ontstaan. Voor ouderen en mensen met een zwakke gezondheid die
het hele jaar door weinig in de buitenlucht en zon komen, is de kans op het ontstaan van een gebrek
aan vitamine D bijzonder groot. Mogelijke gevolgen van een gebrek aan deze ‘zonneschijn-vitamine’
zijn o.a. botontkalking, veelvuldige valpartijen, botbreuken met soms dodelijke afloop en autoimmuunziekten.
Het slikken van preparaten met vitamine D is een veelgebruikte methode om een
gebrek aan vitamine D tegen te gaan.
Een andere methode, die volgens onderzoeksresultaten minstens zo effectief is en veel goedkoper
uitvalt, is door Nederlandse wetenschappers in een pilotstudie gedocumenteerd. Zij behandelden acht
patiënten van een verzorgingshuis, die alle een te lage vitamine D-spiegel vertoonden, acht weken
lang één keer per week met ultraviolet licht. Hun vitamine D-spiegel steeg hierna tot vrijwel de
wetenschappelijk aanbevolen minimumwaarde.
“De resultaten van deze studie laten zien dat een gebrek aan vitamine D door een regelmatige en
langdurige behandeling met uv-licht effectief kan worden verholpen en voorkomen”, verklaart de leider
van het onderzoek Victor Chel van de medische faculteit van de Universiteit Amsterdam. Bovendien,
vervolgt Chel, is deze manier van behandelen goedkoper dan het toedienen van vitamine Dpreparaten,
daarnaast helpt deze behandeling het aantal medicijnen dat bejaarden als gevolg van
verschillende aandoeningen slikken te beperken.
De proefpersonen voor deze pilotstudie waren acht patiënten van een verzorgingshuis met een
gemiddelde leeftijd van 79 jaar. Hun leeftijden varieerden van 71 tot 87 jaar. Alle proefpersonen
vertoonden aan het begin van de studie een vitamine D-spiegel, die met gemiddelde van 28,5
nanomol per liter bloed (nmol/l) duidelijk onder de tekortgrens van 50 nmol/l lag. De proefpersonen
werden gedurende een periode van acht weken één keer per week blootgesteld aan uv-licht met
behulp van lampen die een uv B-stralingssterkte van 0,5 MED (minimale erytherm dosis) hadden. Na
afloop van de studie hadden de proefpersonen een vitamine D-spiegel van gemiddeld 46,5 nmol/l.
Een gemiddelde vitamine D-spiegel van minimaal 50 nmol/l geldt in de wetenschap als de minimale
concentratie waarbij vitamine D zijn positieve werking voldoende kan ontplooien. Als optimaal gelden
waarden van 70 tot 100 nmol/l. Vitamine D wordt, onder invloed van uv-licht, voor 90 procent in de
huid geproduceerd.
Het Sunlight Research Forum (SRF) is een in Nederland gevestigde non-profit organisatie. Het doel
van de organisatie is om de nieuwste medische en wetenschappelijke inzichten over de effecten van
gematigde uv-straling op de mens toegankelijk te maken voor een breed publiek.



